چای، حاوی پلی فنول ها برای محافظت از قلب، آنتی اکسیدان ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر ترکیبات مغذی برای تقویت سیستم ایمنی شما است. با این حال برخی از چای ها پتانسیل خطر در طول بارداری دارند و باید از مصرف آن ها پرهیز شود.

طبق گفته Amelia Hirota گیاه شناس و متخصص طب سوزنی در مرکز باروری Phoenix در شرق گرینویچ، دمنوش ها می توانند به آب‌رسانی بدن، هنگامی که بانوان تمایلی به نوشیدن آب ندارند، کمک کنند. همچنین برخی از مواد مغذی مهم در طول بارداری شامل کلسیم، منیزیم و آهن را فراهم می کنند. به گفته وی دمنوش نعنا و زنجبیل به تسکین احساس کسالت صبحگاهی کمک می کند. دمنوش بابونه از بی خوابی جلوگیری می کند و دمنوش برگ تمشک قرمز نیز انقباض عضلانی مؤثرتر را در طول زایمان افزایش می دهد.

برگ گزنه به طور متداول در فرمولاسیون دمنوش‌های مناسب دوران بارداری وجود دارد و توسط بسیاری از گیاه‌شناسان و دکتر زنان توصیه می شود. به گفته دکتر Hirota این گیاه منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی شامل آهن، ویتامین های A، C و K و پتاسیم است. توجه داشته باشید که چای گزنه از برگ های خشک شده آن باشد نه از ریشه آن و همچنین خیلی زیاد از آن ننوشید، به خصوص در سه ماه اول بارداری، چراکه این گیاه اثر تحریک کنندگی عضله رحم را دارد. نوشیدن دمنوش گزنه در سه ماه دوم وسوم بارداری ایمن است.

برخی از چای های گیاهی مانند چای های PMS (چای های کاهش دهنده موقت احتباس آب در بدن قبل از شروع قاعدگی)، رژیمی، پاک کننده و سم زدای بدن، در دوران بارداری ناایمن هستند. همچنین از مصرف گیاهان ملین در این دوران بپرهیزید.

به گفته دکتر Laurie Green، متخصص زنان و زایمان در سانفرانسیسکو، در دوزهای بالا، برخی از ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان می توانند باعث تغییراتی در الکترولیت ها شامل کلرید، سدیم و پتاسیم شوند. این عناصر برای عملکرد طبیعی اندام و سلول لازم هستند. این ملین های گیاهی می توانند مدر یا مسهل باشند و باعث دهیدراسیون (کمبود آب بدن) شوند. بهتر است این نوع چای ها پس از پایان شیردهی و همچنین با احتیاط مصرف شوند.

بر خلاف دمنوش های گیاهی که حاوی حدود 0/4 میلی گرم کافئین به ازاء هر فنجان هستند، چای های (سیاه، سبز و اولانگ) حاوی حدود 50-40 میلی گرم کافئین به ازاء هر فنجان هستند. با نوشیدن 4 یا 5 فنجان در طول روز، حدود 200 میلی گرم کافئین دریافت می کنید. بر اساس نتایج مطالعه ای در Kaiser Permanente’s Northern California Division of Research، خطر سقط جنین در زنان بارداری که بیش از 200 میلی گرم کافئین روزانه دریافت می کنند در مقایسه با افرادی که از مصرف محرک اجتناب می کنند، دو برابر است. اما بر اساس مطالعه ای در  National Institutes of Healthارتباطی بین مصرف کافئین تا 350 میلی گرم و سقط جنین وجود نداشت. بدون در نظر گرفتن پاسخ قطعی اثرات کافئین در دوران بارداری، بیشتر متخصص ها بر این باورند که بهتر است کافئین با احتیاط و کمتر از 200 میلی گرم در روز مصرف شود.

 

منبع: fitpregnancy

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *