غذاهای مختلف، از راه های متابولیسمی متفاوتی متابولیزه می شوند و مورد استفاده ی بدن قرار می گیرند. آنها اثرات متفاوتی بر گرسنگی، هورمون ها و میزان کالری ای که در بدن سوزانده می شود، دارند.در اینجا 20 ماده ی غذایی که به لحاظ علمی اثرات مفید آن بر کاهش وزن به اثبات رسیده را به شما معرفی می کنیم.

1. تخم مرغ

مطالعات مختلف نشان داده اند که تخم مرغ، اثر بدی بر کلسترول ندارد و سبب حمله ی قلبی نمی شود.در واقع می توان تخم مرغ را ماده ی غذایی بسیار خوبی جهت کاهش وزن دانست. تخم مرغ غنی از پروتئین است، چربی های مفیدی دارد و می تواند شما را طی رژیم های کاهش وزن سیر نگه دارد.در مطالعه ای که بر 30 زن دارای اضافه وزن بررسی شد، نشان می دهد کسانی که در وعده ی صبحانه تخم مرغ به جای شیرینی جات می خورند، سبب افزایش سیری آنها در 36 ساعت آینده می شود.

در مطالعه ای 8 هفته ای نشان می دهد مصرف تخم مرغ در وعده ی صبحانه، در رژیم های محدود از لحاظ کالری، سبب کاهش وزن بیشتر نسبت به کسانی که از شیرینی جات استفاده می کردند، می شود.

همچنین تخم مرغ به لحاظ موادمغدی کاملا غنی می باشد و به شما کمک می کند تا همه ی موادمغذی ای که در رژیم های محدود کالری نیاز دارید را دریافت کنید. تقریبا تمام مواد مغذی در زرده تخم مرغ یافت می شود.

2. سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار مانند کلم، اسفناج و .. می باشند که دارای خواص مختلفی می باشند که آنها را جهت کاهش وزن مناسب و خاص کرده اند. آنها کالری و کربوهیدرات اندکی دارند اما غنی از فیبر هستند. مصرف سبزیجات برگ دار راه خوبی جهت افزایش حجم غذا بدون افزایش کالری می باشد.

تحقیقات متعدد نشان می دهند که وعده های غذایی و رژیم هایی که کالری کمی دارند به طور کلی سبب کاهش دریافت کالری می شوند. همچنین سبزیجات برگ دار حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند و حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشند، مثل کلسیم. در بسیاری از تحقیقات سال های اخیر، نشان داده شده است که کلسیم برای سوخته شدن چربی در بدن لازم است.

3. ماهی سالمون

ماهی های چربی چون سالمون، به طور باورنکردنی ای سالم هستند.همچنین آنها احساس رضایتی به شما می دهند که با مصرف کالری ای کم، برای ساعت ها سیر هستید. سالمون حاوی پروتئین با کیفیت بالا، چربی و همچنین حاوی تمامی انواع مواد مغذی ضروری است. به طور کلی ماهی ها و جلبک ها، حاوی مقادیر چشمگیری ید هستند. ید برای عملکرد مناسب غده ی تیروئید لازم است و این غده کاری می کند تا متابولیسم به خوبی انجام شود. مطالعات نشان می دهند که تعداد کثیری از افراد در دنیا مقادیر مورد نیاز ید را دریافت نمی کنند.

ماهی سالمون حاوی مقادیر چشمگیری امگا 3 است. امگا 3 سبب کاهش التهاب می شود و التهاب نقشی اساسی در چاقی و بیماری های متابولیک دارد.

ماهی ساردین، خال مخالی، قزل آلا و شاه ماهی نیز از جمله ماهی های چرب می باشند.

4. سبزیجات خانواده ی کلم

سبزیجات خانواده ی کلم شامل بروکلی، گل کلم، کلم برگ و کلم بروکسل می باشد. اینها نیز مانند سبزیجات دیگر دارای فیبر زیادی هستند و سبب سیری می شوند. همچنین این دسته از سبزیجات حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین هستند. اینها مانند منابع غنی از پروتئین مانند منابع حیوانی و حبوبات نیستند اما در مقایسه با سایر سبزیجات، پروتئین بیشتری دارند.

مجموعه ای از پروتئین، فیبر زیاد و کالری کم باعث شده اند تا سبزیجات خانواده ی کلم انتخاب خوبی در برنامه ی غذایی کاهش وزن باشند. همچنین این سبزیجات حاوی ترکیبات ضد سرطانی می باشند.

5. گوشت لخم و سینه ی مرغ

در مورد گوشت اغلب ناعادلانه صحبت می شود.در رابطه با مصرف گوشت و انواع و اقسام بیماری ها صحبت به میان آمده. اگرچه گوشت فراوری شده ناسالم است. مطالعات نشان می دهند گوشت قرمز غیر فرآوری شده ریسک بیماری های قلبی و دیابت را افزایش نمی دهد. گوشت ها به علت داشتن پروتئین بالا، گزینه ی مناسبی برای کاهش وزن هستند. دریافت رژیم غذایی حاوی پروتئین نسبتا بالا سبب سوزانده شدن انرژی به میزان 80 – 100 کیلوکالری در روز می شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *