پروبیوتیک ها میکرواروگانیسم های زنده هستند که هنگام مصرف مزایای بهداشتی فراوانی را به ما هدیه می‌دهند، آن ‌ها معمولاً باکتری ‌های مفیدی هستند که به برخی از عملکردهای درونی بدن کمک می‌کنند.

به گزارش سلام تی ؛ پروبیوتیک هامیکرواروگانیسم های زنده هستند که هنگام مصرف مزایای بهداشتی فراوانی را به ما هدیه می‌دهند، آن ‌ها معمولاً باکتری ‌های مفیدی هستند که به برخی از عملکردهای درونی بدن کمک می‌کنند.

پروبیوتیک ها برای مغز و بدن ما بسیار مفید هستند و همچنین باعث سلامت دستگاه گوارش، کاهش افسردگی و ترویج سلامت قلب می‌شوند برخی شواهد نشان می‌دهد که آن ‌ها حتی بر روی سلامت پوست نیز اثرگذار هستند. شما می‌توانید پروبیوتیک را از مکمل‌های غذایی دریافت کنید ما در ادامه چند غذای سالم حاوی پروبیوتیک را به شما معرفی می‌کنیم

 ماست

ماست یکی از بهترین منابع پروبیوتیک و می‌تواند باکتری‌های مفید آن باعث سلامت شما شود. در واقع ماست از شیر ساخته می‌شود و دارای باکتری‌های مفیدی چون اسید لایتیک و بیفیدوباکتریوم است.

خوردن ماست باعث بهبود وضعیت استخوان‌ها و کاهش فشارخون کمک کند. همچنین مصرف ماست در کودکان می‌تواند اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و کاهش مشکلات سندروم روده کمک کند. همچنین مصرف ماست برای کسانی که بدن آن‌ها تحمل دریافت لاکتوزشیر را ندارد بسیار بهتر و جایگزین مناسب‌تری است.

کفیر

کفیر یک خوراکی تخمیرشده حاوی پروبیوتیک است که به صورت نوشیدنی نیز وجود دارد و از ترکیب کفیر و شیر گاو با بز تهیه می‌شود. به نظر می‌رسد کلمه کفیر ریشه ترکی دارد و به معنای “احساس خوب” بعد خوردن است.

در حقیقت مصرف کفیر بخاطر پروبیوتیک بودن دارای مزایای بهداشتی فراوانی است و ممکن است به سلامت دستگاه گوارش، محافظت در برابر عفونت‌ها و سلامت استخوان‌ها مفید باشد.

در حالی بین مردم ماست یک منبع غذایی خوب برای پروبیوتیک ها است، اما باید گفت که کفیر از این لحاظ به مراتب بهتر از ماست است.

کلم ترش

این کلم اغلب به عنوان مکمل در ساندویچ‌ها و سالادها مصرف می‌شود. اما باید گفت که خوشبختانه کلم ترش علاوه بر داشتن خواص پروبیوتیک سرشار از فیبر، ویتامین B,c,k و همچنین دارای کلسیم، آهن، منیزیم، آنتی‌اکسیدان لوتین و زاکسنتین است که در سلامت چشم نیز بسیار مؤثر هستند.

تمپه

تمپه یک محصول فراوری شده از سویا است که مردم عطر و طعم آن را شبیه به قارچ توصیف می‌کنند. اصل این تمپه مربوط به کشور اندونزی است اما در سراسر جهان به عنوان یک جایگزین مناسب با پروتئین بالا برای گوشت شناخته می‌شود.

سویا

سویا معمولاً دارای میزان بالای از اسید فیتیک است که متأسفانه جذب مواد معدنی مانند آهن و روی را در بدن مختل می‌کند اما فرایند تخمیر تمپه باعث کاهش اسید فیتیک می‌شود که باعث می‌شود بدن راحت‌تر بتواند مواد معدنی را جذب کند.

در نهایت باید گفت که تمپه انتخابی مناسب بخصوص برای گیاه خارانی است که می‌خواهند پروبیوتیک را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

برخی از پنیرها

اگرچه بیشتر نمونه‌های پنیر تخمیر شده هستند اما این بدان معنا نیست که آن‌ها حاوی پروبیوتیک هستند بنابراین مهم است که زمانی که می‌خواهید یک پنیر پروبیوتیک بخرید حتماً برچسب غذای روی محصول را چک کنید

پنیر محصولی بسیار مغذی و یک منبع خوب از پروتئین است و همچنین دارای میزان بالای از پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر و ویتامین b12 است.

مصرف متوسط پنیرهای پروبیوتیک می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

خیار شور

خیارهایی هستند که در محلول آب و نمک خوابانده می‌شوند و طی فرایندی مزه کمی‌ترش پیدا می‌کنند و منبع سالمی از پروبیوتیک طبیعی است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. کالری خیار شور بسیار پایین است و دارای منبع غنی از ویتامین k است که ماده‌ای ضروری برای جلوگیری از لخته شدن خون است.

نتیجه، پروبیوتیک ها بسیار سالم هستند.

به‌ جز تعداد مواد غذایی پروبیوتیکی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم تعداد فراوان دیگری از آن نیز وجود دارد همچنین اگر شما به هر علتی نمی‌خواهید از این مواد غذایی بخورید می‌توانید برای دریافت پروبیوتیک از مکمل‌ها نیز استفاده کنید. تا از مزایایی مهم سلامتی آن‌ها بر بدن بهره‌مند شوید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *